Anmarsj30 min gange
Én boltet rute.
HøydepunkterRavneggen (5)

Generelt
«Tustnastabban» er et kjent landemerke på Nordmøre, der fjellene reiser seg bratt opp fra havet. Over tettstedet Leira på Tustna, opp mot Knubben (680 moh), finner man steile klipper på ca 300 høydemeter. Området har sett mange nye bestigninger (både sommer og vinter(!)) de siste årene, ledet an av Tustna-generalen Toralf Furseth. Alle hovedpilarene i Leira-området er nå besteget, og fører for alle rutene finner du her.

Ultra klassikeren Ravneggen (5+, 300m, nat) bør være på alles «TO DO!» liste. En av regionens fineste ruter til sin grad. ca 6 taulengder med fantastisk eksponert og velsikret klatring. Alle bør oppleve å cruise opp «20-metersrisset» til den store «Lunsjhylla», hvor en kan nyte en fortjent matbit mens sola går ned i havet. Andre ruter som er populære er Nårskeruta (6-, 300m, nat) og Bananmos/Kåre Steril pilaren (150m, 5+/6+, nat) hvor det går flere mulige linjeføringer. Retur anbefales ned nordøstsiden til sti som går fra Vettalivatnet. Det er også muligheter for å gå ned vestsiden, sør for pilarene, dåg noe mer kreativt.

Beskrivelse Ravneggen (5):

Kristiansund Fjellklubb hevder at Ravneggen er en av landsdelens fineste klatreturer. Ruta er stort sett bra sikra og byr på nydelig eksponering. Originalruta starter oppe i det markerte juvet, til høyre for selve eggen. Anmarsj opp steinura til Bananmos/Kåresteril-pilaren, derfra, følg hylle/rampesystem mot venstre langs veggen. Klatre så opp under ei stor blokk
– som regel en fuktig og sleip affære. Beskrivelsen av tau- lengdene er veiledende da det er mange muligheter oppover eggen for å sette greie standplasser.
1. tl. (5): Bratt opptakk før det klatres gjennom diederformasjoner i bruddstein og sva, opp til ei stor hylle. Noe tynt sikra de første 20 meterne.
2. og 3. tl. (3-4+): Videre følges eggen løst oppover lettsikrede sva, eller diederformasjoner og riss inne på veggen. Mot slutten (pass på så du ikke går forbi) kaltre inn i liten hylle, rett under «Tjuemetersrisset».
4. tl. (4+): Følg risset, juvelen på ruta, opp til uklar diederformasjon. Traverser derfra opp mot høyre til Lunsjhylla. Ta en matbeta, nyt ustikta, og skriv deg inn i boka. NB! Denne taulengden har i mange år stått i 5+, men er justert ned til førstebestigernes grad oppgitt i årsberetninga til Kristiansund Fjellklubb i 1979.
5. og 6. tl. (3-4): Fra Lunsjhylla følger du eggen til topps. Penest klatring til høyre for eggen, standplasser til venstre for eggen. Noe løst i toppen. Lengdene byr på lett men eksponert klatring. Stort sett godt sikra.

Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler (cookies) for å forbedre innholdet til brukerne, samt til statistikkformål. Ved å benytte nettsiden godtar du dette.